Friday 24 June 2011

Tutorial Cara buat search engine dalam blog.

Korang semua tentu dah tahu apa itu Search Engine.Search Engine adalah ... bla.. bla..bla...(try cari ngan pakcik google ye..)
Search Engine sukar dipisahkan dalam dunia internet.Dengan Search Engine kita dapat mencari sesuatu hal yang kita inginkan sesuai dengan keyword yang kita taip dan juga bla.bla..bla..Bagaimana caranya membuat search engine di blogger? Caranya sangat mudah, begini:


1. Login ke blogger terus klik Layout terus pilih page elements kat disitu kan banyak tulisan Add a page elements klik link tersebut dan sesuaikan dimana tempat korang nak letak search engine tu.

2. kemudian pada layar baru yang muncul pilih HTML/Javascript kemudian copy/paste script/code berikut ini di dalam kolum content.


<form action="http://nama-blogmu.blogspot.com/search"method="get"> <input class="textinput" name="q" size="30" type="text"/> <input value="search" class="buttonsubmit" name="submit" type="submit"/></form>


Ganti nama-blogmu dengan nama blog korang.Angka 30 menunjukkan panjang kotak (text box) semakin banyak angkanya maka semakin panjang textbox-nya.

Selamat mencuba....!!!

No comments:

Post a Comment